1992 Cseréptörés II.

örök munkabemutató

A Budapest Tánciskola előadása az I. Magyar Kortárs Táncszemle keretében

Bemutató: 1992. november 19.
Helyszín: Petőfi Csarnok / az I. Magyar Kortárs Táncszemle keretében

A Budapest Tánciskola második tanévében az előző tanévből két növendék, Varga Viktória és Molnár Gabriella maradt, melléjük érkezett az új generáció. Ettől a tanévtől kezdődött a délelőtti rendszerű, heti öt napos oktatás.

Szerkesztő-rendező: Angelus Iván
Előadók: Bakó Tamás, Fehérvári Éva, Koncz Tímea, Kulcsár Enikő, Molnár Gabriella, Pollágh Andrea, Szabó Polette, Sárközi Ágnes, Vandlik Zsuzsanna, Varga Viktória
Ének: Böröcz László
Zongora, dob: Kubinyi Zsuzsa
Technika: Bérczes Zoltán
Haj: Polette
Fraktál színek: Halassy Csilla
Színpad, fény, fraktál képek: Angelus Iván

Táncok:
9 * 16-os koreográfia: kollektív, zene: Gabrielle Roth
Mobile koreográfia: Sigurd Leeder, betanította: Billie Mahoney, zene: Henricus Albicastro
Rue de la… koreográfia: Angelus Iván, zene: Les Negresses Vertes
Siesta koreográfia: Varga Viktória, zene: Marcus Miller-Miles Davis
Sakk koreográfia: Samuel Beckett, zene: Kubinyi Zsuzsa
Dajkál koreográfia: Angelus Iván, zene: Wolfgang Amadeus Mozart, ének: Böröcz László
Részeg béka koreográfia: kollektív, zene: Philip Glass
I beautiful koreográfia: L. S. Willis, Angelus Iván, zene: Dead Can Dance
Pártos improvizáció

Az est nyitó etűdje a később Kilences címen számos alkalommal felújított kompozíció volt.

Az I. Magyar Kortárs Táncszemlét a Kortárs Táncművészeti Egyesület rendezte meg, 21 olyan magyar alkotót, illetve társulatot bemutatva, amelyek javarésze már a rendszerváltás előtt is működött, kisebb részük még ma is aktív. A szemle előadásait hét budapesti színház fogadta be, és számos országos és vidéki, helyi napilap adott hírt, illetve tudósított róla.
A Kortárs Táncművészeti Egyesület – 1993-tól Kortárs Táncszínházi Egyesület – (KTE) a Magyar Táncművészek Szövetsége (MTSz) modern tánc tagozatának jogutódjaként jött létre 1990-ben. Első elnöksége: Angelus Iván, Bakó Gábor, Berger Gyula, Bihari Zoltán, Bozsik Yvette, Pocsai József, Szabó György és Török Jolán. A KTE 1993-ban önállósult az MTSz-től. Az egyesületi tagok kifejezetten az új tánc és a kortárs színházi formák terén alkottak, szemben a Szövetség modern tánc tagozatának nagyon vegyes tagságával. Új elnöksége 1993-ban: Angelus Iván, Goda Gábor, Kovács Gerzson Péter, Rókás László, Szabó Adrienn, Szabó György és Zsoldos László.

1992-Cseréptörés-II_I.-Táncszemle_szórólap

1992-Cseréptörés-II_I.-Táncszemle_műsorfüzet-compressed-compressed

Cseréptörés II., Petőfi Csarnok, 1992.11.19.

“A rövidebb-hosszabb koreográfiák Graham-technikára épültek, vagy más modern- illetve kreatív mozgáselemekből készültek. Már a színpadralépés is rendhagyó, de hatásos volt: egy hatalmas vetítővászon alól bújtak elő egyenként a szereplők, és a monoton, dinamikus zenére mindenki más-más mozdulatot ismételt, amely összességében mégsem volt unalmas, egyhangú!”
K.A.: Cseréptörés II. Táncművészet, 1992.11.01., 17. évf./11-12. szám, 39. old.

Az I. Magyar Kortárs Táncszemléről megjelent cikkek:

“Hét budapesti helyszínen, huszonegy csoport részvételével november 14-20 között nyílik meg az I. Magyar Kortárs Táncszemle. A szervezők – Angelus Iván, a Budapest Tánciskola igazgatója – vezetésével bíznak abban, hogy a mindeddig nehezen kibontakozó magyar táncavantgarde különböző színvonalú és műfajú kezdeményezéseit kellő nyitottsággal és érdeklődéssel fogadja majd mind a “hivatalos szakma”, mind a közönség. Soraiban – remélhetőleg – a holnap táncműhelyeinek alkotóival és művelőivel.”
Táncszemle. Táncművészet, 1992.09.01., 17. évf./9-10. szám, 4. old.

“Magunk tudjuk legjobban hiányosságainkat. Értsd tennivalóinkat. A néhány stúdió, iskola a maximumot nyújtotta, de ez kevés: nincs elég képzett, korszerűen képzett táncosunk, koreográfusunk. A család, a környezet számára a modern tánc mindmáig hobby. Nem szakma, pálya, egzisztencia. Még a táncot tervszerűen népszerűsítő játszóhelyeken is a “szegény rokon” státuszára jut csak pénz. A táncosok legtöbbje “másodállásban művész”, egész másból, jobb esetben tanításból él. A médiák szórványosan foglalkoznak eredményeinkkel. A piac még nem lát üzletet a mi menedzselésünkben. Mégis e szemlén 6—8 éve működő, nemzetközi hírű együttesekkel büszkélkedhetünk. S még büszkébbek vagyunk a fiatalabbakra, a jövő reménységeire. S még ennél is nagyobb várakozással tekintünk azokra, akik a mostani szemlén a mindennapi tánctréningtől felhevülten a közönség soraiban ülnek. Még!”
Angelus Iván: Beköszöntő/Greeting; Magyar Kortárs Táncszemle. Táncművészet, 1992.11.01., 17. évf./11-12. szám, 34-40; 56. old.

“A fesztivál kizárólag magyar előadók seregszemléje lesz, hiszen a szervezők célja: bemutatni a hazai közönségnek, nálunk is létezik ez a művészeti ág, annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedek kultúrpolitikája ellehetetlenítette.”
mozso: Az önkifejezés művészete. Napi Független Hírlap, 1992.11.06.

“A Budapesten november 14-21-e között megrendezendő I. Magyar Kortárs Táncszemlén húsz hazai együttes vesz részt, közülük néhány már külföldön is számos elismerést szerzett — jelentette be hétfőn sajtótájékoztatón a szervezők nevében Angelus Iván, aki egyben a bemutató megrendezésének kezdeményezője is.”
I. Magyar Kortárs Táncszemle. Békés Megyei Hírlap, 1992.11.10., 47. évf./265. szám, 6. old.

“A táncosok ingyen lépnek fel, a befogadó színházak pedig ingyen adnak helyet a produkcióknak. Az egy héten át tartó bemutatkozás helyszínei között van a KAtona József Színház, a Kamra, a Petőfi Csarnok, a Lágymányosi Közösségi Ház, a Rock Színház, a Szkéné Színház és a Tam-tam Klub. A jegyek ára 100 és 170 forint között mozog.”
v. a.: Kortárs Táncszemle: Tranz Danz. Népszava, 1992.11.10., 120. évf./265. szám, 6. old.

“A szemlén huszonegy együttes – Andaxínház, Artus, Art Kísérleti Stúdió, Berger Táncegyüttes, Budapest Tánciskola, Dream Team Színház, Hargitai Ákos-Héger Gyula, Kölcsön Színház, Közép-Európa Táncszínház, Méhes Csaba, Móger Ildikó Együttese, Rockszínház Táncműhelye, Sarbo Táncegyüttes, Sofa Trió, Szárnyak Színháza, Szegedi Stúdióbalett, Természetes Vészek, Tranz Danz, Veszprémi Táncműhely, Virág Csaba-László Zsolt, Zákány Csoport – vesz részt. A Kortárs Táncművészeti Egyesület által szervezett bemutatkozást a fővárosi önkormányzat színházi alapja támogatja.”
B. E.: Hazai kortárs táncművészek szemléje. Magyar Hírlap, 1992.11.10., 25. évf./264. szám, 19. old.

“A rendezvény külföldi vendégeinek sorában lesz a holland, a francia, a portugál, a luxemburgi, az osztrák, a német táncszínházak több neves képviselője, illetve forgat az osztrák és a belga televízió.”
I. magyar kortárs táncszemle. Hajdú-bihari Napló, 1992.11.12., 49. évf./267. szám, 9. old.

“Közép-Európa Táncszínház, Artus, Andaxinház, a Rock Színház táncműhelye, Sarbo, Zákány-csoport… előadásaikat fölveszi az osztrák és a belga televízió – Nagy Józsefnek, Bozsik Yvettenek, Kovács Gerzson franciaországi kiemelkedő sikereinek nyomán.”
Révi Judit: Falakon kívül. Kurír, 1992.11.12., 3. évf./311. szám, 11. old.

“Az I. magyar kortárs táncszemle szombaton, november 14-én nyílik meg a Lágymányosi Közösségi Ház MÚ Színházában”
f.m.: Magyar Kortárs Táncszemle. Magyar Nemzet, 1992.11.12., 55. évf./267. szám, 11. old.

“Nem egyetlen ember vagy szervezet ízlését tükrözi, nem fesztiválszervező iroda által létrehívott eseményről van szó, hiszen az egész magyar táncszínházi mezőny képviselteti magát a rendezvények. Nagyon fontos a műfaj egészének a bemutatkozása, mert felhívja a külföld és a hazai befogadószínházak figyelmét arra a sok értékre és tehetségre, amelyet képviselünk.”
Jámbor Gyula: Álomszép szárnyas ugrószínház. Táncszemle ’92. Esti Hírlap, 1992.11.12., 37. évf.

“21 társulat 6 helyszínen lesz látható 8 nap alatt! 25 külföldi megfigyelő érkezik a világból. Az osztrák, belga és a magyar televízió fog forgatni az esemény alatt. Végre a hazai közönség képet kaphat a magyar kortárs táncművészet jelenlegi színvonaláról.”
I. Magyar Kortárs Táncszemle. Pesti Műsor, 1992.11.13-19., 41. évf./46. szám, 62. old.

“Elég a kesergésből! Mindenki tudja, hogy 1949 óta Magyarországon a klasszikus balett és a néptánc képviselőinek módja volt azonosítani magát a táncművészet egészével. Máig változatlanul nyögjük ennek a politikai döntésnek összes konzekvenciáját: a színházi, iskolai és támogatási rendszert ez a tény tartja torz arányaiban. Az I. MAGYAR KORTÁRS TÁNCSZEMLE egy egészségesebb tánckultúráért – izgalmas, kreatív, tüzes, sikeres művekért – folytatott egy évtizedes, a falakon kívül zajló munk állomása: pillanatkép.”
Táncszemle. Magyar Napló, 1992.11.13., 4. évf./23. szám, 44. old.

I. Magyar Kortárs Táncszemle. Élet és Irodalom, 1992.11.13., 36. évf./46. szám, 8. old.

“Beteg-e a magyar tánckultúra? Nyilván rendellenesen fejlődött, ha most az állami támogatottság és a szakmai elismertség falain kívülről előáll 20(!) hivatásos és amatőr, független és anyaszínháztól függő társulat, és világgá kiáltja: mi is létezünk, tessék minket is észrevenni!”
F-a: Sokoldalú? Izgalmas? Eleven? Első Magyar Kortárs Táncszemle. Új Magyarország, 1992.11.14., 2. évf./269. szám, 8. old.

“Már tegnap elkezdődött és november 21-ig tart ez a kiemelkedő táncművészeti esemény. Huszonegy társulat, hat helyszínen, nyolc nap alatt.”
I. Magyar Kortárs Táncszemle. Mai Nap, 1992.11.15., 4. évf./308. szám, 16. old.

“”Nem szakma, pálya, egzisztencia. Még a táncot tervszerűen népszerűsítő játszóhelyeken is a szegény rokon státusára jut csak pénz.” – Angelus Iván szavai ezek, melyekkel a tegnap kezdődött és egy hétig tartó magyar kortárs táncszemlén fellépő együtteseket – nem egy közülül nemzetközi hírű – ajánlja a nagyérdemű kegyeibe.”
Vasárnapi Hírek, 1992.11.15., 8.évf./46. szám, 8. old.

“A Lágymányos Közösségi Ház MÚ Színházában tartották szombaton az I. magyar kortárs táncszemle nyitó előadását. A műsorban az Artus Tánc- és Ugrószínház lépett fel, amely az év legjobb alternatív színházi előadásáért elnyerte az 1992. évi Budapest díjat.”
Gazdag program. Az I. magyar kortárs táncszemle. Pest Megyei Hírlap, 1992.11.16., 36. évf./270. szám, 9. old.

“A napokban rendezik meg az I. Magyar Kortárs Táncszemlét, amelyen 21 együttes vesz részt. A programban a modem táncok, a táncszínházak, és a mozgásszínházak is részt vesznek, hogy a hazai táncművészet progresszív, kreatív ágaiban új fejezetet nyissanak.
Kultúr-mix. Zalai Hírlap, 1992.11.16., 48. évf./270. szám, 11. old.

“A tánchét sajtótájékoztatóján azt mondta az egyik szervező, hogy ez a teljes mustra lesz, válogatás nélkül bemutatnak minden produkciót, amivel jelentkeznek. Emelkedjen ki a jó, aki bukik, bukjon. Rendben, jól van, bólintottunk akkor. Aztán azt is mondta, hogy a táncszemle a külföldi érdeklődőknek is szól, a héten végre együtt láthatják a hazai álllást, kínálatot. Abban reménykedünk, hogy fölfigyelnek, kiszemelik a tehetségeket. Akikre nagyon is ráférne egy-egy ösztöndíj odakint. Remélem, a vendégek tudják, hogy a kortárs tánc nálunk most van eszmélőben, és angyali türelemmel teszik túl magukat egy-egy kiérleletlen, félkész produkció látványán.”
Révi Judit: Mozgásvarázs. Esti Kurír, 1992.11.18., , 3. évf./225. szám, 15. old.

“Ez a szemle nem valamilyen ízlésvilág vagy esemény köré szerveződik, hanem egy egy szakmának a vállalkozása. Célunk az, hogy a szakma megmutatkozzon, tükörbe nézhessen a magyar menedzserek, külföldi szakemberek és a közönség szeme előtt, s minden együttesnek legyen módja megnyilvánulni. Több mint huszonöt külföldi menedzser, impresszárió, kritikus jött el a fesztiválra. Olyan ez, mint egy nagy szakmai vásár.”
Vitézy Zsófia: Érzéki mozgásszínházak. Kortárs táncszemle Budapesten. Magyar Hírlap, 1992.11.19., 25. évf./272. szám, 1; 13. old.

“A november 14-e és 21-e között megrendezett Első Magyar Kortárs Táncszemle célja az volt, hogy a nagyközönség számára is “hivatalossá” tegye ezt a területet. A barátok, a család, az érdeklődők szemében ugyanis ez a fajta táncművészet ma még csak hobbi. Nem is csoda, ha így gondolkodnak, hiszen a táncosok legtöbbje “másodállásban művész” – ahogyan ezt Angelus Iván, a szemle egyik szervezője megjegyezte.”
Magyar Kortárs Táncszemle. Köztársaság, 1992.11.20., 1. évf./28. szám, 123. old.

“Az első magyar kortárs táncszemle talán minden hasonló rendezvényen túltesz, legalábbis ami a föllépő együttesek számát illeti. A programokat bogarászva azonban hirtelen megcsappan a látnivaló, mert csak kevesen jelentkeztek új művel.”
-Péter-: Zápturul. Népszava, 1992.11.20., 120. évf./274. szám, 6. old.

“Most az egyhetes szemle ideje alatt jószerével mindazzal szembesülhettünk, ami menetközben felgyülemlett. A résztvevő több mint húsz együttes a mai magyar táncművészet független, progresszív ágát képviseli, bármilyen – új tánc, mozgásszínház, posztmodern tánc, táncszínház – címkével lépett is a közönség elé.”
Kenéz Ferenc: “A világ egyedül van, és sír…”. A Tranz Danz mást akar. Esti Hírlap, 1992.11.20., 37. évf.

“Összefoglaló tanulság van-e Egy mindenképpen. Nevezetesen: mint minden új stílusban, itt is az igazoolódik, hogy magas szintűt, izgalmasat, valóban újat megvalósítani kizárólag magas szintű tudás, egy Zarnóczai Gizelláéhoz mérhető tehetség és technikai ismeretek birtokában lehet. Modern kifejezőképesség is csak klasszikus pallérozottságra alapozva juthat érvényre. A közönséget is kizárólag így juttatja újfajta művészi élményhez.”
Rajk András: Titkos társulatok. Tízezer éves korszerűség. Vasárnapi Hírek, 1992.11.22., 8. évf./47. szám, 8. old.

“Ennek a táncszemlének egyik célja az volt, hogy a meghívott külföldi vendégek szerződést kínáljanak, meghívjanak egy-két, számukra is izgalmas produkciót. (…) A búcsún egy pohár pezsgő mellett hozta az egyik szervező a hírt: a reméltnél jóval nagyobb siker született! Meghívást kapott az Artus Tánc, és Ugrószínház; a Termsézetes Vészekből rövid időre kiváló Bozsik Yvette, a nővérek plusz Yvette-féle Sarbo, valamint Kovács Gerzson és tánccsapata. Ily jó eredmény szinte hihetetlen, s mindezt gyakorlatilag teljesen önerőből, abszolút amatőr körülmények között, szakmai irányítás hiányában, széllel szemben érték el.”
Révi Judit: Kortárstánc-siker. Kurír, 1992.11.23., 3. évf./322. szám, 11. old.

“Iskolájának, a Budapest Tánciskolának e bemutatója a Petőfi Csarnokban reményt keltő. Pillanatnyilag eddig terjedhet a lelkes fiatal csapat szakmai dicsérete. A növendékek meglehetősen kidolgozott gimnasztikus alapokkal rendelkeznek, de nem érzékelhető sem mozgásuk folyamatossága, sem pedig az irányzathoz oly’ szükséges kilazítottság és lendületesség. Még nem egészen tánc az, amit tőlük láthattunk.”
Gelencsér Ágnes: Kortárs táncszemle. Magyar Nemzet, 1992.11.26., 55. évf./279. szám, 10. old.

“Modern apácaruhában fel és alá járkáló nők végzik beidegződött mozdulatokkal mindennapos tevékenységüket, majd hirtelen megváltozik az idő, kopogó gyöngyszemekként hullanak a percek, a könnyek. Az apácák kivetkőznek és levetkőznek. Kezdődik a játék. Elfojtott vágyak, érzések, indulatok törnek elő. Az élettér és a társak véletlenszerűen változnak. Mi többiek, nézők csak értő vagy furcsálló szemlélői vagyunk a történéseknek.”
Nichs Andrea: Ördögi körben. Köztársaság, 1992. 12.04., 1. évf./30. szám, 87-89. old.

“Tavaly decemberben a Kortárs Táncművészeti Egyesület szervezésében megtartottuk az I. Magyar Kortárs Táncszemlét, az idei második megszervezése pedig már folyik.
K.: Mostoha táncszínház. Esti Hírlap, 1993.08.27., 38. évf., 6. old.

“Az 1992-ben rendezett I. Magyar Kortárs Táncszemle vízválasztónak bizonyult, amint erről a műsorfüzet bevezetőjében Angelus Iván vezető szervező beszámol: “(…) Ezen a szemlén az ide tartozó 21 együttes vesz részt. A magyar táncművészet független, progresszív ága. A vérfrissítés viszont az egész érdekeit szolgálja. Elég az ellenségeskedésből!” Nos, az ellenségeskedésből sajnos még sokáig nem lett elég. A Táncszemle azonban módot adott rá, hogy a modern irányzatokat művelő társulatok szervezett formában, egymást erősítve színre léphessenek, és megtanulják az érdekérvényesítés fortélyait.”
Halász Tamás: Fellépő művészek. Beszélő, 2000.03., 3. évf./3. szám, 103-104. old.