1990–1991 Modern Tánciskola

A Kreatív Mozgás Stúdió egy évtizedes szakmai munkája új irányba fordult a rendszerváltás után. A hivatásos táncművész képzés elindítása a Kortárs Táncművészeti Egyesület (KTE, 1993-tól Kortárs Táncszínházi Egyesület) keretében kezdődött. Angelus Iván és Kálmán Ferenc kezdeményezéséhez Szabó György (a Petőfi Csarnok programszervezője) és Török Jolán (a Magyar Táncművészek Szövetsége ügyvezetője), valamint Berger Gyula táncos-koreográfus is csatlakozik, összefogásuk eredményeként indul el a Modern Tánciskola (MoTi). Ez az első kísérlet a modern szemléletű professzionális táncművész képzés létrehozására. A képzést a Magyar Táncművészek Szövetsége hirdeti meg, mivel az MTSZ modern tánc tagozatából jött létre a KTE, ami ekkor még a Szövetséggel szorosan együttműködött. A képzés helyszíne a Kreatív Mozgás Stúdió. A hirdetésből az is látszik, hogy ez még nem nappali tagozatos képzés volt. A tanév végén a Tánc 91 fesztivál keretében a Petőfi Csarnokban léptek fel az iskola növendékei.

Rendszeresen tanítanak: Angelus Iván, Kálmán Ferenc, Berger Gyula
Vendégtanárok: Vicky Shick, Karczag Éva…

A Modern Tánciskola hirdetése (forrás: Az utolsó szóló című előadás szórólapja)
Vicky Shick első órája, KMS Csanády utca, 1991. 01. 16.
Vicky Shick második órája, KMS Csanády utca, 1991. 01. 23.
Házi bemutató, KMS Csanády utca, 1991.

“A modern és a posztmodern táncok magas szintű oktatását, a korszerű hivatásos táncos képzést tűzte célul a Magyar Táncművészek Szövetségének induló modern tánciskolája.”
Modern táncok iskolája, Csongrád Megyei Hírlap – Délvidék, 1990.08.03., 47. évf./181. szám, 10. old.

“A hivatásos jelleg biztosítéka a magyar és külföldi művésszpedagógusok által vezetett rendszeres technikai és kreatív munka. A hazai pedagógusok közül többek között Angelus Ivánt, Berger Gyulát és Kálmán Ferencet kérték fel. Az 1990. október 1-től 1990 július 28-ig tartó első tanévben egy haladó és egy középhaladó osztályt indítanak. Az alsó korhatár 16 év-“
Tánciskola – haladóknak. Kisalföld, 1990.08.03., 45. évf./181. szám, 5. old.

“A felvételi vizsga szeptember 1-jén lesz a Kreatív Mozgás Stúdióban 14, 16 és 18 órai kezdettel. A haladó óra a hét öt napján (hétfőtől péntekig) 14.30-15.55-ig, a középhaladó óra 16-17.25-ig. Előreláthatólag az éves tandíj: 12 000 Ft.”
Magyar Nemzet, 1990.08.14., 53. évf./190. szám, 15. old.

“Modern Tánciskola indul ez év októberében, melynek célja a modern és posztmodern tánctechnikák magas szintű oktatása és a korszerű hivatásos táncos képzés. A hivatásos jelleg biztosítéka magyar és külföldi művészpedagógusok által vezetett rendszeres technikai és kreatív munka. A hazai pedagógusok közül egyelőre Angelus Ivánt, Berger Gyulát és Kálmán Ferencet kérték fel. Az 1990. október 1-jétől 1991. július 28-ig tartó első tanévben egy haladó és egy középhaladü osztály indul. Az alsó korhatár 16 év. Érdeklődni lehet a Magyar Táncművészek Szövetségében.”
Felvételi felhívások. Film Színház Muzsika, 1990.09.08., 34. évf./36. szám, 12. old.

“Január 29-én este nyolctól három modern táncprodukció látható a Petőfi Csarnok színpadán. (…) Végül a januártól a Kreatív Mozgás Stúdióban tanító amerikai Vicky Schick szólója zárja az estet.”
Táncest. Élet és Irodalom, 1991.01.25., 35. évf./4. szám, 16. old.

“A Lágymányosi Közösségi Házban előadást, a Kreatív Mozgás Stúdióban pedig tréninget tart a szintén világhírűvé lett magyar származású Karczag Éva. Amerikában Trischa Brown moderntánc-csapatának volt tagja, Hollandiában pedagógusként a legjobbak között jegyzik.”
Révi Judit: Vihar a pincében. Kurír, 1991.03.20., 2. évf./77. szám, 12. old.

“Egy másik szakember, történetesen az első évfolyamát hamarosan záró Modern Tánciskola vezetője, Angelus Iván táncos meg szinte ujjongva mondta: ez az igazi modern tánc! Ez a keresetlenség, szabadság, rögtönzőképesség! Ez a mederben tartott – a szabadjára engedett mozgás, mintha minden mozdulatot a szemünk láttára találnának meg magukban! A két fiú tánca a végén… ez az igazi improvizáció!… Mit szólsz, milyen sok nézőjük van, mondom erre… Csak még nem értékelik, amit láttak – így ő -, de nem baj… Most ti jöttök, az iskola tanítványai – mondom éb. És azt hiszem, most már a modern táncosnaj készülők jobb helyzetben vannak. Mire ők a nyilvánosság elé kerülnek, lesz színpad, leszenk koreográfusaik, és megedzett közönség is lesz.”
Révi: Bebe Miller előremutat. Kurír, 1992.03.26., 3. évf./61. szám, 11. old.

“Végezetül szeretnék néhány konkrét testtudati játékot leírni tájékoztatás végett, melyeknek többségét a Kreatív Mozgás Stúdióban tanultam a MOTI (Modern Tánciskola) egyéves, mindennapos táncosképző kurzusán Kálmán Ferenctől, Berger GYulától, s külföldi tanároktól, mint például Hanna Barbara Widner, Wickie Shick, Éva Karcag.
Vermes Katalin: Testiség és mozgásművészet a (poszt)modern korban. A Magyar Testnevelési Egyetem Közleményei, 1993., 2. szám, 21-26. old.