Angelus Iván 1991-ben alapította meg a Budapest Tánciskolát, melynek indulását a Budapest Főváros Önkormányzata másfél millió forinttal támogatta. Az iskola fenntartója az Új Előadóművészeti Alapítvány. Az első évben még délutáni rendben, 1992 szeptemberétől délelőttönként, napi kétszer kilencven percben voltak a táncórák. Ez a képzési modell 1998-tól hivatalosan szakközépiskolaként működött, majd a 2005-ben induló Budapest Kortárstánc Főiskola oktatási programja is erre a kézpési struktúrára épül. A Budapest Tánciskola 1991. szeptember 21-i megnyitóján dr. Marschall Miklós főpolgármester helyettes mondott köszöntőt. A megnyitóról készült videófelvételt az előadások között mutatjuk meg. Az iskola pedagógiai munkájának részeként a növendékek önálló kreatív alkotói munkát is folytattak. Ezek eredményeit, rövid etüdöket az ún. házi bemutatók alkalmával mutatták be egymásnak, ill. meghívott vendégeknek. A házi bemutatókról több felvétel is készült, melyeket az előadások között mutatunk meg.
A képzés első éveiben rendszeresen tanítottak:
Lőrinc Katalin (Graham technika)
Goda Gábor (kontakt, release)
Angelus Iván (kreativitás)
Bretus Mária (balett)
Gálik Éva (Limón technika)
Vendégtanárok voltak:
Kovács Gerzson Péter (néptánc)
Malou Airadou (Tanztheater Wuppertal)
1992. Budapest Tánciskola felvételi tájékoztató és jelentkezési lap
“Az oktatásra az első intézményes kísérlet a Modern Tánciskola egy évvel ezelőtt megkezdődött működése volt. A fővárosi önkormányzat színházi alapja most, június 11-én tamogatásával lehetőséget adott arra, hogy megkezdődhessen a Budapest Tánciskola szervezése Angelus Iván vezetésével.”
Révi Judit: Táncolni kell. Kurír, 1991.06.13., 2.évf./114. szám, 3.old.
“15-26 éves, kezdő és haladó táncosoknak FELVÉTELT HIRDET a Fővárosi Önkormányzat támogatásával, szeptemberben induló, modern műfajú, hivatásos táncosokat képző BUDAPEST TÁNCISKOLA. A foglalkozások délutáni órákban lesznek: modern, balett-, dzsessz-, kontakt-, release-technikák, improvizáció, kompozíció, koreográfia, performance-art, keleti mozgáskultúrák, video-tánc, színháztechnika, tánckultúra-ismeret, pályázatok, bemutatók. VEZETŐ: ANGELUS IVÁN”
Táncművészet, 1991.06.01., 16. évf./4-5. szám, 42. old.
Népszabadság, 1991.06.20., 49. évf./143. szám, 20. old.
Kortárs Csíra, 1991.07., 7. old.
Kortárs Csíra, 1991.09., 7. old.
Népszabadság, 1991.09.05., 49.évf./208. szám, 23. old.
“- A két intézmény közötti legfőbb különbség az, hogy a Kreatív Mozgás Stúdió amatőröket tanított – persze nem azért, mert ez volt a határozott célja, hanem azon prózai oknál fogva, hogy magánerőből a heti két vagy három foglalkozásnál többször egy fiatal nem tudott tánccal foglalkozni, szülei nem tudtak erre többet áldozni. Mi már korábban is szerttünk volna profi táncosokat képezni. A Budapest Tánciskola életre hívásával régi vágyunk teljesült.
– Ehhez nyilván pénz is kellett.
– A fővárosi önkorményzat színházi alapja másfél millió forinttal támogatott bennünket.
– Az iskola szó hivatalosabb, intézményi jelleget sugall.
– A Budapest Tánciskola négyéves képzést nyújt. Hivatásos előadóművészeket képzünk benne. Ezt a műfajt Magyarországon a háború után lényegében elsorvasztották, s csak az utóbbi tíz év amatőr táncművészeti mozgalmának keretei közt éledt újjá.”
Karizs Tamás: Diplomát kap a ritmusra lépő. Mai Nap, 1991.09.19., 3.évf./220. szám, 12.old.
“Az iskoláról érdemes bővebben szólni. Budapest Tánciskola néven nyitottuk meg – ünnepélyesen szeptember végén – a négyéves tanulmányi idejű táncosképzőt. Az iskolában igyekszünk elszakadni a tudásátadás rögzült mechanizmusától. Célunk értéket teremteni, nem a már meglévő, külső értékrendszernek megfelelni. Itt a növendék áll a középpontban. Azok a gyerekek járhatnak ide, akik valóban tanulni akarnak. Akik közül sokan -eleinte legalábbis – még iskolába járnak vagy dolgoznak, de életük középpontjában a tánc áll. Vallom, hogy lélekben sem lehet egyszerre két helyen lenni, a döntés pedig művészi kérdés. Az iskola egyéni programot ad minden növendéknek. Azt akarjuk, hogy aki itt tanul, tanulmányai végére megtalálja saját útját.”
-a-: Kontinuitás a vállalkozásban. tim, 1991.10., 2. évf./7. szám, 9.
“Igazán nagy szükség van egy intézményre, amely a profi táncosok képzésében a modern táncra helyezi a hangsúlyt, hiszen a Táncművészeti Főiskola a húsz szemeszterből mindössze egyet szentel neki, a többit a balettoktatás tölti ki. Pedig a modern tán a hetvenes évek óta jelen van Magyarországon, csak mostanáig nem tudott (nem engedték) kitörni az alternatív (vagy ha tetszik: amatőr) színházi mozgalomból. A Budapest Tánciskola megnyitásával megtört a jég.”
Aradi Péter: Szabad egy táncra?. Beszélő, 1991.10.05., 2. évf./40. szám, 44. old.
“Ezzel párhuzamosan az ELIA Táncszekciója (amelynek elnöke Valerie A. Briginshaw) “Tánc a felsőoktatásban” címen rendezettt ugyancsak nemzetközi vitát 14 ország táncos szakembereinek részvételével. Magyar részről Sebestyén Katalin a Táncművészeti Főiskolát, Angelus Iván a Budapest Tánciskolát és dr. Dienes Gedeon a Magyar Tánctudományi Társaságot képviselte a tanácskozáson, amelyen dr. Stephanie Jordan elnökölt.”
Elia. Táncművészet, 1991.12.01., 16. évf., 11-12. szám, 4-5. old.
“Az első félév tapasztalatai biztatóak, a következő tanévre éppen ma volt az első felvételi alkalom, szombaton, 22-én, 13.30-kor a következő. A hivatásos képzésre jelentkezők közé a 14-25 éves fiúkat és lányokat várják. A következő technikákkal ismerkedhetnek meg: a modern táncban Grahammal, Limonnal, Hortonnal;a contemporarí technikák közül például a kontakttal, release-zel. Etnikai táncok és harci művészetek, valamint színházi ismeretek, video- és táncelmélet is szerepel a tananyagban. (…) A moderntáncos-jelöltek közé megkülönböztetett várakozással számítanak a fiúkra, fiatalemberekre – mert valami különös örökség folytán a balett és a tánc érzelmes, nőies műfajnak tetszik kontinensünkön, pedig mint mindent, ezt is a nemek egyensúlya teszi harmonikussá, teljessé.”
R. J.: Fiúkat várnak. Indul a Budapest Tánciskola. Kurír, 1992.02.20., 3. évf./36. szám, 11. old.
“BUDAPEST TÁNCISKOLA: hivatásos táncszínházi előadóművész-képzés. Vezető: Angelus Iván. Felvételi szeptember 4., 18.00.”
Népszabadság, 1992.08.29., 50. évf./204. szám, 30. old.
Magyar Nemzet, 1992.08.29., 55. évf./204. szám, 14. old.
“A Művészképzés c. fejezetbe a Táncművészeti Főiskola mellé csak a pécsi, győri és szegedi szakiskolák fértek. A teljesen kifelejtett Talenttumhoz képest a Budapest Tánciskola még jól is járt, hiszen helyet kapott a kortárs társulatok alfejezeteként megjelenő képzés rovatban.”
Angelus Iván: Lakonikus szókimondás. Ellenfény, 1997., 2. évf., 4. szám, 58. old.