1991–1998 Budapest Tánciskola

Angelus Iván 1991-ben alapította meg a Budapest Tánciskolát, melynek indulását a Budapest Főváros Önkormányzata másfél millió forinttal támogatta. Az iskola fenntartója az Új Előadóművészeti Alapítvány. Az első évben még délutáni rendben, 1992 szeptemberétől délelőttönként, napi kétszer kilencven percben voltak a táncórák. Ez a képzési modell 1998-tól hivatalosan szakközépiskolaként működött, majd a 2005-ben induló Budapest Kortárstánc Főiskola oktatási programja is erre a kézpési struktúrára épül. A Budapest Tánciskola 1991. szeptember 21-i megnyitóján dr. Marschall Miklós főpolgármester helyettes mondott köszöntőt. A megnyitóról készült videófelvételt az előadások között mutatjuk meg. Az iskola pedagógiai munkájának részeként a növendékek önálló kreatív alkotói munkát is folytattak. Ezek eredményeit, rövid etüdöket az ún. házi bemutatók alkalmával mutatták be egymásnak, ill. meghívott vendégeknek. A házi bemutatókról több felvétel is készült, melyeket az előadások között mutatunk meg.

A képzés első éveiben rendszeresen tanítottak:
Lőrinc Katalin (Graham technika)
Goda Gábor (kontakt, release)
Angelus Iván (kreativitás)
Bretus Mária (balett)
Gálik Éva (Limón technika)

Vendégtanárok voltak:
Kovács Gerzson Péter (néptánc)
Malou Airadou (Tanztheater Wuppertal)

1992_felveteli_tajekoztato_jellap

1992. Budapest Tánciskola felvételi tájékoztató és jelentkezési lap

A Budapest Tánciskola promóciós filmje, Pannónia utca, 1996. március, készítette: Angelus Iván, Csépán Attila, Gyárfás Péter, Tarcsa János
Bretus Mária balett tréning I., Budapest Tánciskola nyári tábor, Balatonújlak Művelődési Ház, 1995. július
Bretus Mária balett tréning II., Budapest Tánciskola nyári tábor, Balatonújlak Művelődési Ház, 1995. július
Ötről hatra: Tánc-iskola, Szezonnyitó táncházi mulatság, 1991. szeptember, műsorvezető: Lugosi Viktória, szereplők: Fuchs Lívia, Bretus Mária, Lőrinc Katalin, Somi Panni, Foltin Jolán, Angelus Iván, rendező: Albert József
Publikum című TV műsor (M1), tánc téma, 1998.12.22., műsorvezető, szerkesztő: Görög Athéna
Ötről hatra: Tánc-iskola című műsor, TV2 Stúdió, KMS Csanády utca, 1991., szereplők: Váradi Júlia, Angelus Iván
Budapest Tánciskola kontakt improvizáció óra, Pannónia utca, 1996.04.12.
Budapest Tánciskola vizsgaelőadása, Angelus Iván beszél a januári felvételiről, 1994. 11-12., szerkesztő: Dankó Dalma
Angelus Iván felnőtt improvizáció óra, KMS Csanády utca, 1992. február
Budapest Tánciskola felvételi, KMS Csanády utca, 1991.06.30.
Bill De Young kurzus, KMS Csanády utca, 1995.
Budapest Tánciskola kurzus, Pannónia utca, 1995.
Angelus Iván felnőtt tréning, nyílt óra, KMS Csanády utca, 1992. január körül

“Az oktatásra az első intézményes kísérlet a Modern Tánciskola egy évvel ezelőtt megkezdődött működése volt. A fővárosi önkormányzat színházi alapja most, június 11-én tamogatásával lehetőséget adott arra, hogy megkezdődhessen a Budapest Tánciskola szervezése Angelus Iván vezetésével.”
Révi Judit: Táncolni kell. Kurír, 1991.06.13., 2.évf./114. szám, 3.old.

“15-26 éves, kezdő és haladó táncosoknak FELVÉTELT HIRDET a Fővárosi Önkormányzat támogatásával, szeptemberben induló, modern műfajú, hivatásos táncosokat képző BUDAPEST TÁNCISKOLA. A foglalkozások délutáni órákban lesznek: modern, balett-, dzsessz-, kontakt-, release-technikák, improvizáció, kompozíció, koreográfia, performance-art, keleti mozgáskultúrák, video-tánc, színháztechnika, tánckultúra-ismeret, pályázatok, bemutatók. VEZETŐ: ANGELUS IVÁN”
Táncművészet, 1991.06.01., 16. évf./4-5. szám, 42. old.
Népszabadság, 1991.06.20., 49. évf./143. szám, 20. old.
Kortárs Csíra, 1991.07., 7. old.
Kortárs Csíra, 1991.09., 7. old.
Népszabadság, 1991.09.05., 49.évf./208. szám, 23. old.

“- A két intézmény közötti legfőbb különbség az, hogy a Kreatív Mozgás Stúdió amatőröket tanított – persze nem azért, mert ez volt a határozott célja, hanem azon prózai oknál fogva, hogy magánerőből a heti két vagy három foglalkozásnál többször egy fiatal nem tudott tánccal foglalkozni, szülei nem tudtak erre többet áldozni. Mi már korábban is szerttünk volna profi táncosokat képezni. A Budapest Tánciskola életre hívásával régi vágyunk teljesült.
Ehhez nyilván pénz is kellett.
– A fővárosi önkorményzat színházi alapja másfél millió forinttal támogatott bennünket.
Az iskola szó hivatalosabb, intézményi jelleget sugall.
– A Budapest Tánciskola négyéves képzést nyújt. Hivatásos előadóművészeket képzünk benne. Ezt a műfajt Magyarországon a háború után lényegében elsorvasztották, s csak az utóbbi tíz év amatőr táncművészeti mozgalmának keretei közt éledt újjá.”
Karizs Tamás: Diplomát kap a ritmusra lépő. Mai Nap, 1991.09.19., 3.évf./220. szám, 12.old.

“Az iskoláról érdemes bővebben szólni. Budapest Tánciskola néven nyitottuk meg – ünnepélyesen szeptember végén – a négyéves tanulmányi idejű táncosképzőt. Az iskolában igyekszünk elszakadni a tudásátadás rögzült mechanizmusától. Célunk értéket teremteni, nem a már meglévő, külső értékrendszernek megfelelni. Itt a növendék áll a középpontban. Azok a gyerekek járhatnak ide, akik valóban tanulni akarnak. Akik közül sokan -eleinte legalábbis – még iskolába járnak vagy dolgoznak, de életük középpontjában a tánc áll. Vallom, hogy lélekben sem lehet egyszerre két helyen lenni, a döntés pedig művészi kérdés. Az iskola egyéni programot ad minden növendéknek. Azt akarjuk, hogy aki itt tanul, tanulmányai végére megtalálja saját útját.”
-a-: Kontinuitás a vállalkozásban. tim, 1991.10., 2. évf./7. szám, 9.

“Igazán nagy szükség van egy intézményre, amely a profi táncosok képzésében a modern táncra helyezi a hangsúlyt, hiszen a Táncművészeti Főiskola a húsz szemeszterből mindössze egyet szentel neki, a többit a balettoktatás tölti ki. Pedig a modern tán a hetvenes évek óta jelen van Magyarországon, csak mostanáig nem tudott (nem engedték) kitörni az alternatív (vagy ha tetszik: amatőr) színházi mozgalomból. A Budapest Tánciskola megnyitásával megtört a jég.”
Aradi Péter: Szabad egy táncra?. Beszélő, 1991.10.05., 2. évf./40. szám, 44. old.

“Ezzel párhuzamosan az ELIA Táncszekciója (amelynek elnöke Valerie A. Briginshaw) “Tánc a felsőoktatásban” címen rendezettt ugyancsak nemzetközi vitát 14 ország táncos szakembereinek részvételével. Magyar részről Sebestyén Katalin a Táncművészeti Főiskolát, Angelus Iván a Budapest Tánciskolát és dr. Dienes Gedeon a Magyar Tánctudományi Társaságot képviselte a tanácskozáson, amelyen dr. Stephanie Jordan elnökölt.”
Elia. Táncművészet, 1991.12.01., 16. évf., 11-12. szám, 4-5. old.

“Az első félév tapasztalatai biztatóak, a következő tanévre éppen ma volt az első felvételi alkalom, szombaton, 22-én, 13.30-kor a következő. A hivatásos képzésre jelentkezők közé a 14-25 éves fiúkat és lányokat várják. A következő technikákkal ismerkedhetnek meg: a modern táncban Grahammal, Limonnal, Hortonnal;a contemporarí technikák közül például a kontakttal, release-zel. Etnikai táncok és harci művészetek, valamint színházi ismeretek, video- és táncelmélet is szerepel a tananyagban. (…) A moderntáncos-jelöltek közé megkülönböztetett várakozással számítanak a fiúkra, fiatalemberekre – mert valami különös örökség folytán a balett és a tánc érzelmes, nőies műfajnak tetszik kontinensünkön, pedig mint mindent, ezt is a nemek egyensúlya teszi harmonikussá, teljessé.”
R. J.: Fiúkat várnak. Indul a Budapest Tánciskola. Kurír, 1992.02.20., 3. évf./36. szám, 11. old.

“BUDAPEST TÁNCISKOLA: hivatásos táncszínházi előadóművész-képzés. Vezető: Angelus Iván. Felvételi szeptember 4., 18.00.”
Népszabadság, 1992.08.29., 50. évf./204. szám, 30. old.
Magyar Nemzet, 1992.08.29., 55. évf./204. szám, 14. old.

“A Művészképzés c. fejezetbe a Táncművészeti Főiskola mellé csak a pécsi, győri és szegedi szakiskolák fértek. A teljesen kifelejtett Talenttumhoz képest a Budapest Tánciskola még jól is járt, hiszen helyet kapott a kortárs társulatok alfejezeteként megjelenő képzés rovatban.”
Angelus Iván: Lakonikus szókimondás. Ellenfény, 1997., 2. évf., 4. szám, 58. old.